• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Underskott vid bolån

M

mehmet

Gäst
Poäng: 0
Hej,

Jag undrar hur underskott på UC påverkar en ansökan om bolån. Får man dyrare ränta till följd av det? Även om man har en riktigt bra medsökande? Vad är ok för storbankerna att man har i underskott? Man har då enbart 1 blancolån.

Om man har en taxerad inkomst på 700 000 kr är det då konstigt att ha 70 000 kr i underskott exempelvis?

Thx
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC
M

Mehmet

Gäst
Poäng: 0
Jag tror underskottet har väldigt liten inverkan på om man får bolån eller inte, och 10% underskott i förhållande till taxerad inkomst är heller inte så mycket.

Tack för svar. Andra som har input?

Funderar nämligen på om jag ska dra ned räntekostnaderna eller inte.
 

TourettesGuy

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
23 April 2012
Meddelanden
1 396
Mottagna reaktioner
381
Poäng
517
Jag är ganska säker på att din boränta är vad banken anger på sin hemsida eller lägre. Jag har bakat in dåliga lån i bolånet tidigare och fick samtidigt bättre boränta än vad jag hade innan. Så baka in allt va du kan!
 
M

Mehmet

Gäst
Poäng: 0
Jag är ganska säker på att din boränta är vad banken anger på sin hemsida eller lägre. Jag har bakat in dåliga lån i bolånet tidigare och fick samtidigt bättre boränta än vad jag hade innan. Så baka in allt va du kan!

Du missförstår. Har inget bolån idag utan funderar på att ansöka om det. Ska alltså inte baka in något i ett bolån.

Menade att funderar på att dra ned räntekostnaderna i den kommande deklarationen om det är så att det har stor inverkan på räntan man får på eventuellt bolån.
 

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
Du har ju absolut inget att förlora på att dra ner den, mer än att du gör mindre avdrag på skatten och får mindre återbäring - eller får betala - tillfälligt. Efter du fått ditt bolån kan du ju begära omprövning och ta upp alla räntekostnader.
 
M

Mehmet

Gäst
Poäng: 0
Du har ju absolut inget att förlora på att dra ner den, mer än att du gör mindre avdrag på skatten och får mindre återbäring - eller får betala - tillfälligt. Efter du fått ditt bolån kan du ju begära omprövning och ta upp alla räntekostnader.

Nej absolut, men om den allmänna synen på denna fråga är att 10 % av taxerad inkomst inte har någon större inverkan vore det nice att få återbäring. Därav att frågan kommer på tal.
 

Korpen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 737
Blev medlem
21 November 2017
Meddelanden
2 397
Mottagna reaktioner
791
Poäng
737
Undrar om underskott har så stor betydelse om man har synliga lån. Visst det går in som kostnad i bankernas månadskalkyl. Underskottet kan ha betydelse om man inte har några synliga krediter men rejält med underskott, då väger nog underskottet tyngre i kalkylen.

Ett underskott på 70.000 är motsvarande 700.000 kr i blanco, som slängs i bankernas kalkyl om man inte kan motivera att lånen är borta.
 

TourettesGuy

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
23 April 2012
Meddelanden
1 396
Mottagna reaktioner
381
Poäng
517
Ok, men du får inte dyrare bolåneränta än vad bankerna skriver på deras hemsida om du får lånet, och UC scoren bestämmer allt, underskottet är ju i beräkningarna för UC scoren.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp